Amper een halve dag op dieet, en nú al chagrijnig!

Heb ik vele jaren geleden iedere vorm van dieet afgezworen, ben ik nu toch weer een poging aan het wagen. Waarom? Deze dame heeft een tijdje geleden het onzinnige plan opgevat om volgend jaar maar eens door de Marathon van Rotterdam heen te hobbelen. Alhoewel ik mensen heb gezien toen ik daar aan de weg stond aan te moedigen, die in slechtere conditie waren dan ik, ben ik toch ook de jongste niet meer en vooruit, een paar kilo minder meesjouwen lijkt me dan toch ook wel handig. Te meer omdat ik het afgelopen jaar dankbaar misbruik gemaakt heb van het motto, “ik loop hard, dus ik mag best een extra chocolaatje (of twee)”.

Dus heb ik naast het hardlopen, het paardrijden en het duiken mezelf ook maar ingeschreven in de sportschool, om wat extra spieren op de beentjes te kweken (die ook het eventueel nog iets te zware overgebleven gewicht zullen moeten voortstuwen). Als extra boost heb ik mijn weekabonnement bij de chocolatier na vele trouwe jaren opgezegd (stond er nu Te Huur op het lege winkelpand?), de voorraad M&M’s niet meer aangevuld, zijn de aandelen van Lay’s chips aanzienlijk gekelderd en zondig ik alleen nog op zaterdagavond met één Festini Peren fruitijsje gedurende deze hete zomer. Met als resultaat dat ik na 4 weken wel één hele kilo afgevallen ben…

Dat gaat dus veel te langzaam en moet sneller! Nu ik suiker niet meer de schuld kan geven van mijn “defecte” weegschaal moet ik naargeestig op zoek naar een andere zondebok. We proberen de koolhydraten. Live ervaringen uit mijn nabije omgeving leren -10kg in een paar weken, dus dat lijkt me ook wel wat. Ik bedoel, how hard can it be? Ben al zo goed bezig met geen snoep en geen tussendoortjes, alleen maar fruit, groente, vlees en sowieso minder brood, aardappelen, pasta of rijst. Sterker nog, de aandelen van AH met hun veel te dure koolhydraat verlaagde brood schieten omhoog in dezelfde snelheid als dat die van Lays omlaag gegaan zijn. Goed bezig Sas!

Toch blijkt dat koolhydraat verlaagde brood niet genoeg. Het moet koolhydraat-árm. Dus gewapend met een zelfgebakken brood, met dank aan een vriendin, en een link naar de Atkins website ben ik vanochtend met frisse moed begonnen. Op naar de -3kg eind van deze eerste week! Eens even kijken, ik mag 4 sneetjes KHA (koolhydraatarm) brood van 1 cm per stuk. Dus vanochtend gewapend met een liniaal en een kartelmes mijn portie afgesneden. Beteuterd kijk ik naar de ienimieni hompjes brood. En dan heb ik nog geen eens 4 stukken gesneden, maar 2x2cm, omdat het anders überhaupt niet te snijden was. Nou ja, het zal wel vullen, denk ik dan maar.

In de pauze moet ik iets van sla halen bij het kruimeltje brood. Dus gelijk maar even kijken op de koolhydraatteller wat ik verder nog mee kan nemen, want om 15:00 moet ik toch ook nog iets te knabbelen hebben nietwaar? Ik moet in elk geval onder de 20 gram KH blijven.

En dan ontvouwt de nachtmerrie zich onder mijn ogen. Komkommer 0,9 gram. Tomaat 2,4 gram. Radijsjes, 0,3 gram. Walnoten, 4,67 gram. Sinaasappelsap 9,92gram. Wortelen 4,9 gram. En de grapefruit die ik heb liggen als gezond “toetje” na het eten vanavond, 19,10 gram!!!

Wat mag ik dan wel? Uhhhh, spek 0,1 gram, eieren 0,6 gram, biefstuk 0 gram, salami 0 gram, ongezoete sojamelk 0,2 gram … Ja hoor, ik zie me al zitten aan het ontbijt… “Doet u mij maar 1 biefstuk en een glaasje ongezoete sojamelk,….nee, geen koekje erbij, liever een Atkins Advantage Caramel Double Chocolate Crunch reep (4 gram, is nog altijd 0,9 gram minder dan een wortel)”.
Kijk, daar word ik nou chagrijnig van! Dus ik denk, “fuck it, dan maar dik en kweek ik wel wat extra spieren voor dat extra kilootje” terwijl ik lekker op een zwaar ongezond worteltje knabbel. Want een dieet zonder wortelen…. dat houdt niemand vol, toch?

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *